Co to jest skrzynia biegów?

 

Zakładamy, że wszyscy zmotoryzowani dość dobrze wiedzą, do czego służy skrzynia biegów w samochodzie - ale zapewne daleko nikomu do tego, by wiedzieć, jak ona właściwie działa. Ponadto istnieje wiele różnych typów i sposobów montażu skrzyni biegów. Przeczytaj więcej tutaj i dowiedz się, jak działają przekładnie.

Skrzynia biegów to podstawowa część Twojego samochodu. Montowana jest bezpośrednio na silniku i zamienia moc spalania silnika na moment obrotowy, który napędza koła.

Skrzynia

biegów jest odpowiedzialna za efektywną jazdę. Zmieniając biegi, dbasz o utrzymanie niskich obrotów na minutę, dzięki czemu silnik nie jest przeciążony, a zużycie paliwa jest niższe. Skrzynia biegów jest odpowiedzialna za przekształcanie prędkości i pędu w moc, która następnie wprawia cały samochód w ruch, a jej głównym celem jest uczynienie silnika jak najbardziej wydajnym poprzez zmniejszenie zużycia paliwa przy jednoczesnym uzyskaniu jak największej ilości mocy.

Innymi słowy, skrzynia biegów działa poprzez przekazywanie mocy, która pochodzi z silnika do kół wzdłuż wału napędowego i osi, pozwalając na prowadzenie samochodu.

Wszystko to odbywa się za pomocą biegów i przełożeń, które są wybierane automatycznie lub ręcznie przez kierowcę.

W samochodzie z manualną skrzynią biegów, sprzęgło łączy silnik i skrzynię biegów, dzięki czemu można zmieniać biegi po naciśnięciu pedału sprzęgła. W automatycznej skrzyni

biegów odbywa się to całkowicie automatycznie.

W instrukcji serwisowej można znaleźć informację, kiedy należy wymienić olej w skrzyni biegów. Jest to integralna część każdej konserwacji pojazdu i zazwyczaj wchodzi w zakres przeglądu

serwisowego. Nawet drobne rzeczy mogą spowodować duże szkody w skrzyni biegów. Jeśli więc zauważysz, że zachowuje się ona inaczej niż kiedyś, powinieneś zlecić mechanikowi jej sprawdzenie.

 

Jeśli stoisz przed zakupem samochodu, warto zastanowić się, jaką skrzynię biegów wybrać - jest ona bowiem opcją w niektórych klasach samochodów. W tym artykule pomożemy Ci zacząć, abyś mógł podjąć właściwą decyzję. Pomożemy Ci również zapoznać się z wieloma rodzajami skrzyń biegów występujących we współczesnych samochodach oraz z ich działaniem.

 

Manualna skrzynia biegów a automatyczna skrzynia biegów

W samochodzie z ręczną skrzynią biegów kierowca zmienia 5 lub 6 biegów do przodu i 1 bieg wsteczny, podczas gdy samochody z automatyczną skrzynią biegów dokonują niezbędnych zmian biegów automatycznie.

Brytyjscy właściciele samochodów tradycyjnie i w przeważającej mierze jeżdżą z manualną skrzynią biegów. Mechanicy Autobutlera szacują, że około 80% całej brytyjskiej floty samochodowej posiada manualną skrzynię biegów. Jednak liczba samochodów z automatyczną skrzynią biegów na drogach znacznie wzrosła w ciągu ostatnich 30 lat.

W 1985 r. tylko 5% brytyjskich samochodów miało automatyczną skrzynię biegów, podczas gdy dziś 20% posiada samochód z automatyczną skrzynią biegów. W 2017 roku 40% samochodów sprzedanych na rynek brytyjski miało automat

yczną skrzynię biegów - Brytyjczycy są więc coraz bardziej przyzwyczajeni do tego rodzaju skrzyni biegów.

Korzyści płynące z jazdy samochodem z automatyczną skrzynią biegów to oczywiście brak konieczności zmiany biegów w ogóle. Chodzi o wygodę. Szczególnie podczas jazdy w kolejkach niesamowicie miło jest mieć automatyczną skrzynię biegów, dzięki czemu nie trzeba się skupiać na zmianie biegów.

Jeśli jednak kupisz samochód z manualną skrzynią biegów, będziesz mógł cieszyć się poczuciem kontroli i przyczepności przy zmianie biegów. Wielu właścicieli samochodów lubi uczucie posiadania ręcznej skrzyni biegów. Poza tym, w przypadku niektórych samochodów wydaje się również, że ręczna skrzynia biegów jest tańsza w utrzymaniu na dłuższą metę.

Automatyczna skrzynia biegów - jak to działa

"Zwykła" automatyczna skrzynia biegów jest sterowana elektronicznie w skrzyni biegów i działa na zasadzie układu hydraulicznego. A ponieważ skrzynia biegów jest zaprojektowana tak, aby zmieniać bieg na nowy, gdy zmieniają się obroty samochodu, oznacza to również, że przy automatycznej skrzyni biegów oszczędność paliwa jest dobra.

Jak sama nazwa wskazuje, kierowca samochodu nie musi ręcznie zmieniać biegów. Najczęstsze ustawienia drążka zmiany biegów to P dla parkowania, R dla jazdy do tyłu, N dla biegu neutralnego i D dla jazdy.

Przeczytaj więcej na naszym blogu o tym, jak jeździć z automatyczną skrzynią biegów.

Automatyczne skrzynie biegów są często zaprojektowane w taki sposób, że w centrum przekładni znajduje się duże koło zębate - "przekładnia słoneczna" - które przenosi moc z silnika. Wokół koła zębatego znajduje się szereg małych kół zębatych, zwanych planetami (jak planety wokół słońca). Mają one różne rozmiary i mogą być łączone lub rozdzielane. Wokół nich znajduje się kolejne duże koło zębate, które przenosi moc z przekładni planetarnych, a następnie przenosi ją na koła. Zmiana biegów odbywa się w płynnym przejściu pomiędzy różnymi przekładniami planetarnymi, co sprawia, że jazda jest płynniejsza i cichsza niż w przypadku manualnych przekładni, w których trzeba rozłączać i załączać sprzęgło.

Wiele samochodów, np. Ford, posiada wersję automatycznej skrzyni biegów zwaną Power Shift. Jej działanie polega na tym, że biegi jeszcze lepiej reagują na nacisk na pedał gazu, a co za tym idzie mają lepszą przyczepność - więc jeśli mocno depniesz na pedał gazu, samochód może przyspieszyć relatywnie lepiej i szybciej.

Oprócz tego na rynku dostępna jest skrzynia biegów CVT (Continuous Variable Transmission). Charakteryzuje się ona tym, że posiada pojedynczy łańcuch lub pasek, który reguluje się pomiędzy dwoma bębnami, w zależności od prędkości i obrotów. W tej automatycznej skrzyni biegów, przejście jest zatem jeszcze bardziej płynne niż w przypadku skrzyni biegów z przekładniami i wałkami.

Ważne jest, aby pamiętać o regularnym serwisowaniu w pełni automatycznej skrzyni biegów samochodu. Wynika to z faktu, że skrzynia ta jest bardziej podatna na bezpośrednie uszkodzenia i zużycie w czasie niż skrzynie manualne, gdzie sprzęgło jest bardziej narażone na zużycie. Podczas przeglądu serwisowego należy oczyścić w pełni automatyczną skrzynię biegów z osadów i innych zanieczyszczeń związanych ze zużyciem oleju przekładniowego.

Przekładnia półautomatyczna

W półautomatycznej skrzyni biegów, sprzęgło jest nadal częścią skrzyni biegów (ale nie pedał sprzęgła), podczas gdy komputer utrzymuje zmiany biegów automatycznie.

Sposób działania półautomatycznej skrzyni biegów w praktyce jest bardzo różny w zależności od samochodu. W niektórych samochodach użytkownik nie wykonuje żadnych czynności podczas zmiany biegów i może pozwolić, aby silnik i elektronika wykonały pracę za niego.

W innych trzeba "powiedzieć" silnikowi, kiedy chcemy zmienić bieg na wyższy lub niższy. W tym celu należy popchnąć dźwignię zmiany biegów w wybranym kierunku, a elektronika zmieni biegi za nas. Faktycznej zmiany dokonuje się w tak zwanym "siłowniku".

Wreszcie, inne samochody dają Ci możliwość samodzielnego wyboru, czy chcesz być całkowicie pozbawiony rąk, czy też do zmiany biegów chcesz używać drążka zmiany biegów.

Z finansowego punktu widzenia zakup samochodu z półautomatyczną skrzynią biegów może być korzystny, ponieważ na dłuższą metę wymaga on mniej konserwacji. Jeśli coś się zepsuje w całkowicie automatycznej skrzyni biegów, mechanik musi przejść całą drogę do skrzyni biegów, aby to naprawić, a to może być kosztowne. W przypadku półautomatycznej skrzyni biegów mamy do czynienia ze sprzęgłem, które jest częścią najbardziej narażoną na zużycie, a nie ze skrzynią biegów, a naprawa sprzęgła jest nieco tańsza niż skrzyni biegów.

Samochody najczęściej wyposażone w półautomatyczne skrzynie biegów to Peugeot, Citroën, Volkswagen, Audi, Škoda i Seat. Oczywiście, każda marka może mieć swój własny sposób projektowania skrzyni biegów, ale są to typowe marki samochodów, które wykorzystują system półautomatyczny.

Skrzynia biegów DSG

Skrzynia biegów DSG jest w pewnym sensie mieszanką pomiędzy ręcznym i automatycznym biegiem, w tym, że w samochodzie znajduje się sprzęgło. Jest to odmienne od innych w pełni automatycznych skrzyń biegów. Nie ma pedału sprzęgła, ale funkcja samego sprzęgła jest zachowana w postaci podwójnego sprzęgła, co zapewnia łatwą i szybką zmianę biegów.

Skrzynia ta jest najczęściej spotykana w samochodach marki Audi, Škoda i Volkswagen, a więc ogólnie w większej flocie pojazdów niemieckich.

Niektóre problemy ze skrzynią biegów DSG polegają na tym, że trzeba być bardziej ostrożnym przy jej konserwacji. Jeśli skrzynia DSG nie będzie serwisowana i nie będzie się dbać o wymianę oleju przekładniowego i filtra oleju, to w porównaniu z manualną skrzynią biegów może ona wytrzymać tylko stosunkowo krótki czas. Najlepiej zlecić przegląd serwisowy

po przejechaniu 38 000 mil, ponieważ w przekładni może osadzać się pył i osady związane z jej zużyciem.

Przekładnia sekwencyjna

Niektóre samochody mają również sekwencyjną skrzynię biegów, w której, jak sama nazwa wskazuje, musisz przejechać przez każdy bieg, niezależnie od tego, czy zmieniasz bieg na wyższy, czy niższy. Biegi zmienia się więc sekwencyjnie na parze kół zębatych i w przeciwieństwie do skrzyni manualnej, można przełączyć się tylko na bieg, który jest przed lub po bieżącym. Dzieje się tak dlatego, że biegi są "w linii", w przeciwieństwie do formatu H, który znasz z manualnej skrzyni biegów. Wreszcie, zaletą jest to, że można szybciej przełączać się między biegami i uzyskać szybsze przyspieszenie, dlatego sekwencyjna skrzynia biegów znajduje się w wielu samochodach wyścigowych.

Aktywne sterowanie zmianą biegów

Niedawno Hyundai

opracował ulepszoną wersję skrzyni biegów w samochodach hybrydowych. Samochód hybrydowy jest wyjątkowy, ponieważ posiada zarówno silnik benzynowy, jak i elektryczny. Wielką zaletą tego samochodu jest to, że wykorzystuje on silnik elektryczny w momentach, w których zwykłe samochody benzynowe mają największe zużycie paliwa - szczególnie podczas rozruchu i przyspieszania.

Innymi słowy: Kiedy zużycie paliwa jest najwyższe, samochód hybrydowy korzysta z silnika elektrycznego. Daje to naprawdę dobrą oszczędność paliwa i jest również korzystne dla środowiska.

Jednak technologia Active Shift Control zapewnia jeszcze większą oszczędność paliwa, trwałość zmiany biegów i skrzyni biegów. Jednocześnie przyspieszenie staje się coraz lepsze.

Dzieje się tak dzięki systemowi ASC, znanemu również jako Precise Shift Control, który optymalizuje moment obrotowy i przekazywanie mocy na koła poprzez usprawnienie prędkości zmiany biegów. Osiąga się to dzięki czujnikowi w silniku elektrycznym wykrywającemu obroty w skrzyni biegów, który następnie jest zsynchronizowany z silnikiem elektrycznym. Ten z kolei włącza się, gdy zmieniane są biegi. W ten sposób unika się strat energii nawet o 30% dzięki bardziej płynnej zmianie biegów, gdzie silnik elektryczny utrzymuje wysokie obroty samochodu przez cały czas zmiany. Czas zmiany biegu został skrócony z 500 do 350 milisekund, a tarcie w skrzyni biegów jest mniejsze, co zwiększa jej trwałość.

Technologia ta została wprowadzona najpierw w samochodach hybrydowych Hyundai, a następnie w znanych modelach Kia.

Więcej na: http://wyszukanesamochody.pl

Autor