SPECJALNE CECHY PRZECHOWYWANIA OPON

Ogólnie przyjmuje się, że głównym sezonowym problemem dla właścicieli samochodów jest zmiana opon, ich zakup i terminowy montaż. Jednak bardzo często musimy zdecydować, gdzie i jak przechowywać opony do następnego sezonu. Wydaje się, że jest wystarczająco dużo wariantów: garaż, balkon, pomieszczenie gospodarcze. Ale gdzie zutylizować opony, jeśli nie masz żadnego z wyżej wymienionych?
O tym, jakie są wymagania dotyczące przechowywania kół, plusy i minusy najbardziej popularnych sposobów - w naszym artykule.

PODSTAWOWE WYMOGI DOTYCZĄCE SEZONOWEGO SKŁADOWANIA

Gdziekolwiek Twoje koła czekają na swój czas, istnieje kilka standardowych warunków dla ich lokalizacji. Przestrzeganie tych wytycznych gwarantuje, że opony nie ulegną deformacji.

Ustawienie opon

1. Jeśli opony mają felgi, należy pozostawić je napompowane. Można ich używać w tym stanie:

  •  ułożone poziomo jeden na drugim;
  •  powiesić je na obręczy.

2. Opony bez obręczy powinny być przechowywane wyłącznie w pozycji pionowej. Mogą one stać prawie równo, ale nie mogą być w żaden sposób ściśnięte. Zaleca się ich rotację raz na miesiąc lub częściej.

Nie zaleca się wieszania lub układania w stos kół bez obręczy. Nie zaleca się również pozostawiania zmontowanych kół stojących na bieżniku przez dłuższy okres czasu.

Mikroklimat

Najlepszym miejscem do przechowywania opon jest suche, przewiewne miejsce bez dostępu światła słonecznego. Przepisy techniczne dotyczące kół i opon pneumatycznych pojazdów kołowych kategorii L, M, N, O oraz maszyn specjalnych wykonanych na ich podwoziach przewidują szczególne ograniczenia dotyczące mikroklimatu. Zgodnie z tymi przepisami:

- opony należy przechowywać w pomieszczeniach zamkniętych w temperaturze od -30°C do +35°C. Warto zauważyć, że zakres ten pochodzi z czasów radzieckiego GOST. Dlatego eksperci ShipShina zalecają, aby nie przekraczać temperatury +25°C. Zbyt niska temperatura nie jest tak szkodliwa jak wysoka. Może jednak wywołać wzrost sztywności.

- Optymalna wilgotność względna dla opon dętkowych i bezdętkowych wynosi od 50% do 80%.

Ważne jest, aby w miarę możliwości ograniczyć nagłe zmiany temperatury i wilgotności. Powoduje to kondensację pary wodnej i przyspiesza starzenie się.


JAK PRZYGOTOWAĆ OPONY DO DŁUŻSZEGO PRZECHOWYWANIA

   Koła są często wymieniane w pośpiechu, zwłaszcza na początku zimnego sezonu. Nie zawsze jest czas, aby zapewnić optymalne warunki dla opon, które przechodzą sezonowy odpoczynek. Warto jednak zainwestować trochę czasu i wykonać proste zabiegi. Do Ciebie należy decyzja, czy będziesz musiał zmienić opony, które nie są jeszcze całkowicie zużyte: 
1. Zafunduj swoim oponom "wielkie mycie". Umyj je z brudu i jednocześnie usuń wszystkie małe kamienie lub inne przedmioty, które mogły utknąć w bieżniku.
Pozwól, aby opony dobrze wyschły, ponieważ nadmiar wilgoci (jeśli nie może odparować z powodu słabej wentylacji) będzie miał wpływ zarówno na mieszankę gumową, jak i na metalowy karkas.
3 Aby zapamiętać, skąd została zdjęta dana opona, należy zanotować kierunek, z którego została zdjęta. Użyj markera lub kup różnokolorowe nakrętki zaworów. Najważniejsze, aby nie zapomnieć znaczenia znaków lub kolorów do następnego roku. Niektóre marki opon drukują na ścianach bocznych rysunki schematyczne, które ułatwiają montaż.

TORBY, WORECZKI, WORKI.

Jeśli opony są przechowywane w odpowiednim miejscu, nie wymagają żadnego rodzaju opakowania. W przeciwnym razie mogą one wymagać dodatkowej ochrony przed wpływami środowiska.

Plastikowa torba jest prawdopodobnie najtańszym i najbardziej przystępnym rozwiązaniem do przechowywania wielu przedmiotów codziennego użytku. Nie jest to jednak zbyt dobre dla opon, ponieważ uniemożliwia ich wentylację. Jeśli jesteś zdeterminowany, aby zapakować koła do torby na pół roku, pozostaw je niezawiązane lub zrób kilka małych dziur w torbie.

Możesz potrzebować plandeki, gdy promienie słoneczne uderzają w opony. Chroni on również koła przed deszczem i śniegiem, jeśli opony są zimowane na zewnątrz.

Pokrowce na opony ułatwiają transport opon i chronią je przed zabrudzeniami. O wiele lepiej chronią kółka niż sakwy. Pokrowce wykonywane są dla konkretnych rozmiarów lub uniwersalne.

JAK NIE "ZABIĆ" KÓŁ PRZED ROZPOCZĘCIEM SEZONU

Jak już wspomniano, promieniowanie ultrafioletowe i wilgoć nie przyczyniają się do zwiększenia trwałości opon. Należy również pamiętać o innych, równie szkodliwych czynnikach, z którymi należy starannie unikać kontaktu:

  •  szeroki zakres chemii samochodowej i gospodarczej (oleje, paliwa, rozpuszczalniki, lakiery, farby itp.).
  •  odległość od źródeł ciepła mniejsza niż 1 metr.
  •  ostrych lub spiczastych przedmiotów, które mogą przebić gumę.
  •  źródła ozonu (transformator, urządzenia spawalnicze).

OPONY ZIMOWE, OPONY LETNIE, OPONY CAŁOROCZNE - CZY JEST RÓŻNICA W PRZECHOWYWANIU?

Powszechnie wiadomo, że opony o różnych charakterystykach sezonowych mają różne wzory bieżnika, mieszanki gumowe i struktury. Dlatego zrozumiałe jest, że wielu kierowców może mieć pytania, jak przechowywać opony letnie lub czy opony zimowe wymagają szczególnej troski.

Odpowiedź jest prosta: wszystkie rady zawarte w tym artykule są uniwersalne. Niezależnie od tego, czy są to opony zimowe, całoroczne czy letnie, na wszystkie oddziałują promienie UV, ekstremalne temperatury i inne czynniki.


GDZIE NAJLEPIEJ PRZECHOWYWAĆ OPONY

  •  Garaż. Przechowywanie opon w garażu to dość powszechna praktyka wśród właścicieli samochodów. Aby Twoje opony mogły poczekać do przyszłego roku, pamiętaj, aby ograniczyć dostęp do nich przedmiotów tnących i środków chemicznych.
  •  Balkon. Zadbaj o izolację przed promieniami słonecznymi. Jeśli zamierzasz trzymać koła w mieszkaniu, upewnij się, że zapach gumy nie jest uciążliwy.
  •  Piwnica. Głównym problemem w pomieszczeniach piwnicznych jest nadmierna wilgoć. Można temu zaradzić poprzez okresowe wietrzenie.
  •  Na zewnątrz. Nie jest to najlepsza, ale również bardzo popularna opcja przechowywania opon sezonowych. Jeśli jednak planujesz pozostawić swoje koła na zewnątrz, pamiętaj, aby umieścić pod nimi drewniane klocki, aby ograniczyć kontakt z wilgotną powierzchnią. Warto również zadbać o pokrowiec.

CO TO JEST HOTEL DLA OPON?

Jeśli nie masz garażu lub domku letniskowego i nie możesz znaleźć miejsca w domu, dobrym rozwiązaniem jest tak zwany "hotel dla opon". Nazwa, oczywiście, jest przenośnią. W końcu jest to w zasadzie usługa sezonowego przechowywania kół (z felgami lub bez) w magazynie, hangarze lub innej przystosowanej do tego przestrzeni.

Wraz z przechowywaniem, klientom mogą być oferowane usługi powiązane, takie jak montaż opon, kontrola techniczna lub wyważanie.

Autor