JAK SAMODZIELNIE OKREŚLIĆ STAN OPON LETNICH - PORADY EKSPERTÓW DS. OPON.

Ponieważ opony są w stałym kontakcie z nawierzchnią, w końcu się zużyją. Opony letnie ulegają większemu zużyciu, ponieważ w cieplejszych miesiącach wzrasta ilość podróży drogowych i pokonywane odległości. Aby chronić siebie i swoich pasażerów przed wypadkami, musisz wiedzieć, jak sprawdzać stan opon letnich.

JAKIE CZYNNIKI WPŁYWAJĄ NA ZUŻYCIE OPON

Eksperci rozróżniają naturalne i przedwczesne zużycie opon. Naturalne zużycie to takie, w którym opony przejechały przebieg deklarowany przez producenta. Przedwczesne zużycie opon to sytuacja, w której opony są zmieniane przed osiągnięciem dystansu przewidzianego przez producenta opon.

  • Na przedwczesne zużycie wpływają następujące czynniki
  •  niewłaściwe dopasowanie;
  •  Regularny wysoki poziom stresu;
  •  ciśnienie powietrza niezgodne z normami;
  •  pochylenie lub zbieżność kół;
  •  bicie bębna hamulcowego;
  •  Brak konserwacji lub konserwacja niskiej jakości;
  •  Agresywny styl jazdy.

Nie zapominaj o czynnikach zewnętrznych. Zużycie przyspiesza zła nawierzchnia dróg, niekorzystne środowisko powodujące kruszenie się metalowych kordów itp.

SPRAWDZENIE STANU TECHNICZNEGO KÓŁ I OPON

Istnieją trzy metody określania stopnia zużycia opon:

  1.  Sprawdzenie wskaźnika zużycia. Wskaźnik umieszcza się na głębokości rowków podłużnych. Zgodnie z prawem ukraińskim, grubość wskaźnika musi wynosić 1,6 mm. Jeżeli bieżnik i poziom wskaźnika są równe, należy pilnie wymienić bieżnik. Pozycja wskaźnika zależy od producenta i modelu opony. Logo marki, znak trójkąta lub znak TWI są używane jako ikona wskaźnikowa. Niektóre firmy - na przykład Matador i Nokian - preferują wskazania cyfrowe.
  2.  Pomiar głębokości profilu. Wskazanie nie daje dokładnych informacji, a jedynie pozwala na wizualną ocenę stanu opony. Właściwa ocena stanu opon jest możliwa po zmierzeniu głębokości profilu. Do tego celu służy specjalne urządzenie cyfrowe.
  3.  Ocena koloru opon. Jest to istotne w przypadku opon, które zmieniają kolor w zależności od stopnia zużycia. Takie opony zostały wynalezione w Chinach. Gdy stopień zużycia osiągnie niebezpieczny poziom, na wewnętrznej stronie koła pojawi się pomarańczowy kolor.

Przybliżone pomiary można również wykonać za pomocą podręcznych narzędzi, takich jak linijka. Wystarczy zmierzyć wysokość bieżnika i porównać ją z wartościami dopuszczalnymi zgodnie z przepisami ruchu drogowego.

JAK PRAWIDŁOWO KONTROLOWAĆ STAN OPON LETNICH

Wczesna ocena stanu opon pozwala uniknąć problemów związanych z awariami opon. Kontroluj stan opon, abyś nie musiał się martwić o ich zużycie. Eksperci od opon z TyreStyle udzielają następujących wskazówek:

  •  Dobry moment obrotowy. Bez dobrego montażu kół stan opon pogarsza się kilkakrotnie szybciej. Dokręcanie śrub kół co 200 km. Użyj specjalnego klucza.
  •  Regularnie czyścić bieżnik. Brud, kamienie itp. nie powinny gromadzić się w bieżniku. Czyścić ostrożnie - małe cząsteczki mogą się osadzić w gumie. Może to spowodować przebicie. Ponadto, twarde cząstki w bieżniku opony powodują hałas w kabinie pasażerskiej. Niepokojące dźwięki mogą mieć negatywny wpływ na prowadzenie pojazdu.
  •  Kontrola ciśnienia. Ciśnienie w oponach należy sprawdzać co trzy tygodnie. Utrata ciśnienia skutkuje złymi właściwościami jezdnymi i zwiększonym zużyciem paliwa. Zlecić sprawdzenie prawidłowych wartości ciśnienia w warsztacie. Do pomiaru wykorzystywany jest czujnik zamontowany na kołach. Przy okazji, jeśli planujesz mocno obciążyć samochód, ciśnienie powinno być zwiększone o 10-15% dopuszczalnej normy.
  •  Zmiana opon. Zaleca się wymianę opon co 8000 km. Zaleca się również zmianę ułożenia opon, jeżeli różnica w zużyciu opon jest większa niż 2 mm.
  •  Obecność koła zapasowego. Koło zapasowe to ratunek w nieprzewidzianych sytuacjach. Należy również monitorować stan części zamiennych. Ciśnienie w oponie zapasowej musi być wysokie, z czasem zawsze spada.
  • Postępuj zgodnie z tymi wskazówkami, dokonaj samooceny i regularnie serwisuj samochód. Właściwa pielęgnacja i terminowe przeglądy pozwolą uniknąć wielu problemów i wydłużą żywotność opon.

 

Autor