Jak naprawić nieszczelną chłodnicę samochodową

Jak naprawić nieszczelną chłodnicę samochodową?

20 lipca 2015, 08:23 silnik

Chłodnica w każdym samochodzie jest niezbędnym elementem związanym z układem chłodzenia, zapewniającym, że silnik nie przegrzeje się i nie dojdzie do awarii podzespołu. Jest to integralna część układu chłodzenia, która odprowadza ciepło z płynu chłodzącego znajdującego się w układzie chłodzenia do atmosfery, powodując proces chłodzenia znany jako transfer termiczny.

Uzyskaj nawet oferty na naprawę silnika

Płyn chłodzący może następnie krążyć w gorącym silniku

i chłodzić go poprzez pochłanianie ciepła do chłodnicy. Jednak czasami układ chłodzenia jest narażony na wycieki z różnych powodów, a chłodnica jest często uważana za główną przyczynę. Nieszczelna chłodnica samochodowa jest zazwyczaj zauważalna przez stały lub nawet gwałtowny spadek poziomu płynu chłodzącego, przegrzanie silnika lub oznaki płynu chłodzącego pod samochodem. Dlatego pierwszym krokiem jest sprawdzenie układu chłodzenia, co daje punkt, z którego można szukać wycieku. Nawet jeśli wykryjesz wyciek w chłodnicy, warto sprawdzić cały układ chłodzenia, aby ustalić, czy nie występują inne problemy.

Węże, korki i pompa wody są wszystkie elementy, które powinny być sprawdzone. Należy sprawdzić, czy węże, w tym węże rdzenia nagrzewnicy, stanowiące część układu chłodzenia, nie uległy uszkodzeniu lub spuchnięciu. Sprawdź węże i ich połączenia pod kątem oznak skorupy płynu chłodzącego na zewnątrz, zdecydowany znak wycieku i wymienić wszelkie podejrzane węże i zaciski. Stosunkowo prostym punktem obserwacji jest zawór spustowy, znajdujący się w najniższej części chłodnicy. Należy sprawdzić, czy nie ma śladów wycieku i czy jest szczelny pod ciśnieniem.

Chłodnica samochodowa powinna być sprawdzona nie tylko pod kątem pękniętych żeberek, pęknięć i skorupiastych wycieków płynu chłodzącego, ale jeśli podejrzewa się wyciek, choć nie jest on widoczny, należy zastosować tester ciśnienia układu chłodzenia. Pozwoli to ustalić, czy chłodnica i jej korek wykazują oznaki przeciekania, ale jest to działanie, które często oznacza odłączenie chłodnicy od samochodu. Naprawa chłodnicy samochodowej może być procesem łatwym lub długotrwałym i trudnym, dlatego wielu kierowców woli zatrudnić mechanika. Wiąże się to jednak ze znacznymi nakładami finansowymi, których można uniknąć, jeśli podejmiesz się majsterkowania! To nie tylko oszczędność pieniędzy, ale także satysfakcja po zakończeniu pracy.

Kiedy termin "szybka naprawa" jest używany w związku z nieszczelną chłodnicę samochodu, to zwykle odnosi się do drobnego problemu wycieku. Uszczelniacz chłodnicy jest rodzajem płynu lub proszku produkowane w różnych pojemnikach, które mogą być dodawane do chłodnicy, gdy płyn chłodzący jest zimny, ale z silnikiem działa. Ten uszczelniacz przenika do różnych szczelin układu chłodzenia, a jeśli wystarczająco mały wyciek rozmiar jest znaleźć, uszczelniacz zatyka otwór. Na silniku samochodu nie działa i jest dozwolone do ostygnięcia, półtrwałe uszczelnienie jest utworzony, zapewniając tymczasowe rozwiązanie dla nieszczelnej chłodnicy. W przypadku starszych modeli samochodów z miedzianą lub mosiężną chłodnicą naprawa nieszczelnej chłodnicy wymaga demontażu chłodnicy.

Uzyskaj nawet oferty na naprawę silnika

W takim przypadku zwykle stosuje się zestaw ciśnieniowy do chłodnic, który podnosi ciśnienie w chłodnicy, a następnie zanurza ją w zbiorniku z wodą. Takie działanie zmusza pęcherzyki powietrza do uwolnienia się z nieszczelności w chłodnicy. Po zidentyfikowaniu miejsc nieszczelności grzejnik jest wyjmowany z wody, osuszany, a zidentyfikowane nieszczelności naprawiane przy pomocy lutownicy i palnika. Nieszczelne grzejniki wykonane z aluminium również poddawane są próbie z użyciem zestawu ciśnieniowego i zanurzane w zbiorniku z wodą. Również w tym przypadku miejsca nieszczelności są identyfikowane i oznaczane, grzejnik jest pozostawiony do całkowitego wyschnięcia, a nieszczelności są naprawiane za pomocą niewielkiej ilości epoksydu. Tego typu nieszczelności nie powinny być naprawiane metodą lutowania, ponieważ palnik nadmuchowy często topi aluminium, stwarzając dalsze problemy.

Może być konieczne poddanie chłodnicy kilku próbom zanurzeniowym, wraz z ponownym nałożeniem epoksydu, aby skutecznie uszczelnić nieszczelności. Jeżeli z układu chłodzenia wypływa płyn chłodzący, a nie kapie, istnieje prawdopodobieństwo poważniejszego wycieku, którego nie da się naprawić w prosty sposób! Dokładna kontrola pomoże określić źródło wycieku oraz czy doszło do poważnego uszkodzenia węża, w zbiorniku lub poluzowania korka spustowego. W przypadku, gdy wyciek jest niewielki i pochodzi z chłodnicy, można rozważyć różne opcje jego naprawy, w zależności od stopnia jego nasilenia.

Należy pamiętać, że choć wyciek płynu chłodzącego może ustąpić po dodaniu uszczelniacza, zawsze istnieje możliwość, że niewielki wyciek może przekształcić się w coś poważniejszego. Wyrób sobie nawyk obserwowania wskaźnika temperatury, szczególnie w gorących miesiącach letnich i podczas ostrej jazdy.

Uzyskaj nawet najkorzystniejszą ofertę na naprawę silnika

Wszystko o silniku

  • Jak naprawić nieszczelną uszczelkę głowicy
  • Jak naprawić nieszczelną chłodnicę samochodową
  • Co to jest chłodnica?
  • Co to jest uszczelka głowicy i do czego służy?
  • Co to jest wałek rozrządu?
  • Jak wymienić skrzynkę bezpieczników w samochodzie?

Przygotuj ofertę na naprawę silnika

Autor