DLACZEGO UŻYWANE OPONY SĄ ZŁE?

Kiedy finanse śpiewają piosenkę, a stare opony domagają się zasłużonego odpoczynku, wielu kierowców staje przed wyborem zakupu używanych kół.

Pomysł wydaje się być prostym, wręcz genialnym rozwiązaniem. Przecież sprzedawcy z Internetu czy giełdy samochodowej obiecują znane marki z minimalnym przebiegiem za śmieszną cenę. Słysząc opowieści o tym, że bogaci Europejczycy zmieniają opony jak skarpetki, kupujący kupuje dwa komplety. Następnie zabiera swoje stare-nowe opony i zastanawia się, jak mógłby "przełożyć" swój samochód w tym sezonie. Tylko, że z czasem zwykle uświadamiamy sobie, że to on dostał butem...

SKĄD SIĘ BIORĄ ZUŻYTE OPONY I JAKIE SĄ ICH ZAGROŻENIA?

Obecnie używane opony sprzedawane są wszędzie: na giełdzie samochodowej, na specjalistycznych stronach, poprzez ogłoszenia na forach lub pchlich targach. A takich opon jest naprawdę dużo. Wśród nich można zobaczyć zarówno znane marki, jak i te, które trudno znaleźć na Ukrainie. Wygląda na to, że jest w czym wybierać. Ale czy warto?

Od lokalnych właścicieli samochodów

Kierowcy na Ukrainie to głównie ci oszczędni. Dlatego też nie spieszą się tak bardzo z rozdawaniem opon za grosze. Niektórzy jeżdżą na jednym komplecie opon aż do ich praktycznego zużycia i wciąż mają nadzieję na odsprzedaż zużytych opon. Nie warto chyba tłumaczyć, dlaczego nie powinieneś mieć go na swoim samochodzie, nawet za darmo.

Inna kategoria właścicieli samochodów zmywa bieżnik opon do milimetrów 4, a następnie sprzedaje je. Istnieje kilka powodów, dla których warto uważać na używane opony o tak niewielkiej głębokości bieżnika: 

  •  zmniejsza się przyczepność; 
  •  hałas rośnie;
  •  Reakcja na polecenia układu kierowniczego staje się niezadowalająca; 
  •  Wydłuża się droga hamowania.

Czasami koła są oferowane na sprzedaż, które są tylko dwa do trzech milimetrów zużyte. Nie zdarza się to zbyt często w przypadku opon lokalnych, ale mimo to. Dlaczego tak się dzieje? 

  • Opona nie przypadła im do gustu i poprzedni właściciel kupił lepszy model. 
  • Wyniki uległy pogorszeniu. 
  • Jedna z opon była uszkodzona i chcą ją wymienić wraz z kompletem.
  • Znajomy sprzedał

Opcja "pożyczenia" opon od przyjaciela lub znajomego może być mniej ryzykowna. W ten sposób można prawie na pewno poznać wiek, warunki użytkowania i powód sprzedaży. Jednak nawet jeśli dana osoba jest tak szczera, jak to tylko możliwe, nie jesteś odporny na ewentualne wewnętrzne wady opony.

Od kierowców w Europie

Być może słyszałeś, że kierowcy w Europie są bardzo wybredni i nie wiedzą, na co przeznaczyć swoje pieniądze i kupują nowe opony niemal co sezon. W takie historie chciałoby się wierzyć. Ale prawda jest taka, że bogaci ludzie zazwyczaj wiedzą, jak oszczędzać pieniądze. A duża liczba używanych opon z zagranicy jest często związana z faktem, że w niektórych krajach trzeba płacić za ich utylizację. W takim przypadku bardziej opłacalne jest oddanie ich za kilka dolarów resellerom.

Często przypominają nam się też wspaniałe drogi w Niemczech czy innych krajach. Więc opony były dosłownie eksploatowane w warunkach cieplarnianych. Nie można kłócić się z dobrymi drogami. Ale nie zapominaj:

  •  Im lepsza droga, tym bardziej kuszące jest wciśnięcie gazu. Strome zakręty przy dużych prędkościach i ostre hamowanie szybko doprowadzą oponę do stanu używalności. Nawet jeśli jest jeszcze nowy.
  •  Wyboje, krawężniki i ostre przedmioty znajdują się nie tylko na naszych drogach. A jeśli powiedziano Ci, że zagraniczne opony nigdy nie są naprawiane, lecz po prostu wymieniane w ramach gwarancji (i obowiązkowo na wszystkie cztery koła), nie daj się zwieść.

Z samochodów przeznaczonych do złomowania

Przed przerobieniem samochodu na metalową kostkę, przedsiębiorczy pracownicy mogą usunąć koła i inne cenne części. Wszystko to jest następnie sprzedawane oddzielnie.

Można założyć, że stary samochód jest już po terminie przydatności do użycia, a opony nie miały jeszcze szansy. Ale to nie jest główny powód, dla którego samochody trafiają na złomowiska. Częściej trafiają tam po wypadku. Czy zaryzykowałbyś zakup opon z taką historią?

Z salonów i samochodów używanych

Samochody w każdym salonie samochodowym są sprzedawane z oponami. Zdarza się, że nowy właściciel wykazuje chęć wymiany opon niemal natychmiast po zakupie. Wtedy opony są naprawdę praktycznie nowe, ale czy można je sprzedać za pół ceny? Mało prawdopodobne.

Jest jeszcze jeden sposób na uzupełnienie opon używanych o opony z salonu. Program wymiany starych samochodów na nowe ma wielu zwolenników za granicą. W ramach przedsprzedażowego przygotowania oddawanych samochodów, są one wyposażane w nowe opony. Stare natomiast trafiają w ręce biznesmenów, którzy sprzedają je po korzystnych cenach.

UKRYTE WADY OPON UŻYWANYCH

Opony używane to w pewnym sensie loteria. Prawie nigdy nie wiadomo na pewno, kto, gdzie i w jakich warunkach ich używał. Jeżeli bieżnik opony jest realistyczny do oceny na oko, uszkodzenia kordu lub ścian bocznych mogą być widoczne dopiero po zakupie.

Poza tym, naiwnością byłoby sądzić, że warunki przechowywania zużytych opon są zgodne z normami branżowymi. Trochę czasu na słońcu i w deszczu, a prawie nowa opona rozczaruje w swoim pierwszym sezonie.

JAK WIĘC ZAOSZCZĘDZIĆ NA OPONACH?

Od razu zaznaczamy, że bierzemy pod uwagę tylko ekonomiczne opcje, które nie stanowią żadnego potencjalnego zagrożenia dla właściciela pojazdu. Przede wszystkim opony powinny być wysokiej jakości i bezpieczne. Dlatego skoncentrujemy się na tych opcjach:

1. Marki zależne od znanych producentów opon.

Jeśli nowe opony Michelin lub Bridgestone są w tym sezonie poza Twoim zasięgiem, przyjrzyj się mniej znanym markom tych producentów. W branży oponiarskiej bardzo często zdarza się, że niektóre marki są przejmowane przez inne, a dla różnych kategorii klientów tworzone są filie. Dlatego też opony dla tzw. segmentu średniego produkowane są w fabrykach popularnych koncernów.

Na przykład linie produkcyjne koncernu Continental produkują felgi pod takimi markami jak Barum, Gislaved, Matador, Uniroyal i inne. Standardy jakości, nowoczesne wyposażenie i technologie są wspólne dla Continental, jak również dla tych marek-córek. Cena tego ostatniego jest jednak zauważalnie niższa.

 

2. koła krajowe.

Oczywiście, nie będziemy porównywać opon ukraińskich z europejskimi oponami klasy premium. I nie zamierzamy przekonywać, że którykolwiek z modeli Rosavy czy Premiorri przewyższy przeciętne japońskie opony.

Ukraińscy producenci opon do tej pory tworzyli produkty dla segmentu średniego o odpowiedniej charakterystyce, ale w bardzo atrakcyjnych cenach. To, czy taka opona będzie dla Ciebie odpowiednia czy nie, zależy od Twojego stylu jazdy, terenu i doświadczenia. Mimo to, opony krajowe pozostają godną alternatywą dla opon używanych.

3. Pół zestawu.

Łączenie różnych opon w tym samym samochodzie jest kontrowersyjne. A w niektórych przypadkach jest to w ogóle zabronione przez przepisy ruchu drogowego. Jednak w przypadku mniej lub bardziej zużytych opon można zrobić wyjątek.

Przypominamy, że najlepszym rozwiązaniem dla każdego samochodu jest komplet opon tego samego modelu, najlepiej z tego samego roku. Dlatego dwie nowe opony powinny być albo tego samego modelu i marki, albo mieć w miarę możliwości ten sam wzór bieżnika. Oczywiście, struktura (radialna/diagonalna), sezonowość i obecność kolców powinny być takie same we wszystkich 4 kołach.

Zakup połowy kompletu ma sens, jeśli w pozostałych dwóch oponach pozostała jeszcze pewna głębokość bieżnika. Nowe opony są zazwyczaj montowane na tylnej osi.

 

Autor